✅ Maak van informatieveilig werken prioriteit 1 binnen de organisatie.
✅ Leer welke factoren het gedrag van jouw medewerkers bepalen.
✅ Stel de doelgroep en het doelgedrag vast.
✅ Ontdek hoe je een gedragsverandering meet.
✅ Weet precies hoe je een goed bewustwordingsprogramma opzet.
De afgelopen jaren mochten wij menig organisaties begeleiden bij het creëren van een informatieveilige omgeving.
“Ik heb met meerdere leveranciers te maken, maar ik moet zeggen dat ik bij deze leverancier alles als plezierig heb ervaren. Met sommige mensen heb je gewoon een goede klik. Remon Janssen, adviseur privacy bij ZCUR, en ik snapten van elkaar wat we bedoelden. Remon haalt de poespas weg. ZCUR komt uit het Oosten en wij uit het Noorden. Daar zit een nuchterheid in die heel goed matcht. Heerlijk vind ik dat!”
– Ger Wierenga, CISO bij Martini Ziekenhuis
“Er is zeker sprake van meer bewustwording onder de medewerkers. Ik krijg meer meldingen binnen van incidenten en medewerkers onderling spreken elkaar ook aan over mogelijke risico’s bij handelingen. Eerst wisten heel veel medewerkers niet dat als er wat bij een printer rondslingert, dit al een datalek kan zijn. Nu anticipeert men direct door een melding te maken. Je voelt dat het meer leeft, mensen na de e-learning meer gevoel bij het onderwerp hebben. Denk bijvoorbeeld aan vragen over phishingmails. Die krijg ik vaker dan voor de start van de e-learning.”
– Lotte Munster – Swaters, Privacy Officer bij ROC van Twente.
“Mijn collega’s en ik kregen direct al een positief gevoel tijdens het kennismakingsgesprek. ZCUR kwam niet gelijk met een aanbod, maar vroeg eerst wat wij al deden en waar wij naar zochten. Zij wilden graag maatwerk leveren. De wijsheid en vriendelijkheid in het Oosten gaven ons een heel goed gevoel.”
– Lauren Pollinger, Functionaris Gegevensbescherming bij Franciscus gasthuis.
Organisaties die wij spreken voorzien hun medewerkers wel van de nodige kennis, maar doen dit niet op een duurzame manier. Denk aan het eenmalig plannen van een workshop of het organiseren van een infodag. Op de lange termijn verandert er weinig tot niets en blijven medewerkers dezelfde fouten maken. Men opent bijvoorbeeld phishingmails, het aantal datalekken stijgt en dit leidt tot onaangename verrassingen als bijvoorbeeld imagoschade.
Met het stappenplan uit dit E-book leer jij hoe je WEL voor een duurzame gedragsverandering bij medewerkers zorgt.
Bekijk welke onderwerpen er leven en ga het gesprek aan met de betrokkenen. Pak het multidisciplinair aan.
Het is vaak mogelijk om de budgetten van ICT, Communicatie en HRM te combineren.
Je wil weten of de interventies effect hebben. Gebruik je een intranetpagina? Kijk dan hoeveel kliks/likes op de berichten volgen. Houd enquêtes of interviews om de voortgang in kaart te brengen.
Meer van dit?
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |